-
Hem
-
Om Nordiska Skolledarkongressen
- Program
- Utställare
-
Planera ditt besök
-
För utställare
- Anmälan
-
Marie-Hélène Ahnborg
Marie-Hélène Ahnborg är särskild utredare med ansvar för utredningen Bättre förutsättningar för rektorerna inom skolväsendet (U 2024:03). Hon har lång erfarenhet av det svenska skolsystemet utifrån olika perspektiv – kommunalt, statligt och internationellt, t.ex. som lärare, rektor, avdelningschef på Skolverket, ställföreträdande GD för Skolinspektionen, utbildningsråd vid Sveriges delegation vid OECD och Unesco och VD för det fristående forskningsinstitutet Ifous.
tisdag
Tisdag
17 mars
13:50 - 14:30
17 mars
13:50 - 14:30
1d. Förutsättningar för ett långsiktigt skolledarskap
Rektorers vilja att stanna i yrket påverkas starkt av arbetsmiljön. Hög arbetsbörda och brist på stöd ökar risken för avhopp, medan goda förutsättningar, professionellt stöd och möjlighet till utveckling skapar förutsättningar för ett hållbart skolledarskap. Ett långsiktigt och hållbart ledarskap handlar inte bara om att orka, utan om att kunna leda med balans, mening och engagemang över tid.
Seminariet belyser vilka faktorer som får rektorer att stanna eller lämna yrket, vilken roll professionsprogram och tidigare erfarenheter spelar, samt hur nya skolledare kan introduceras och stärkas i sitt uppdrag.
Medverkande: Tobias Richard, doktorand vid Umeå universitet, presenterar forskning om rektorsomsättning och visar hur arbetsmiljö, organisation och elevsammansättning påverkar hållbarheten i ledarskapet.
Marie-Hélène Ahnborg, särskild utredare, delar insikter från utredningen "Bättre förutsättningar för rektorerna inom skolväsendet (U 2024:03)". Hon lyfter fram förslag för att stärka rektorsrollen, med fokus på det pedagogiska ledarskapet och rimliga förutsättningar för uppdraget.
Samtalsledare: Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare.
Rektorers vilja att stanna i yrket påverkas starkt av arbetsmiljön. Hög arbetsbörda och brist på stöd ökar risken för avhopp, medan goda förutsättningar, professionellt stöd och möjlighet till utveckling skapar förutsättningar för ett hållbart skolledarskap. Ett långsiktigt och hållbart ledarskap handlar inte bara om att orka, utan om att kunna leda med balans, mening och engagemang över tid.
Seminariet belyser vilka faktorer som får rektorer att stanna eller lämna yrket, vilken roll professionsprogram och tidigare erfarenheter spelar, samt hur nya skolledare kan introduceras och stärkas i sitt uppdrag.
Medverkande: Tobias Richard, doktorand vid Umeå universitet, presenterar forskning om rektorsomsättning och visar hur arbetsmiljö, organisation och elevsammansättning påverkar hållbarheten i ledarskapet.
Marie-Hélène Ahnborg, särskild utredare, delar insikter från utredningen "Bättre förutsättningar för rektorerna inom skolväsendet (U 2024:03)". Hon lyfter fram förslag för att stärka rektorsrollen, med fokus på det pedagogiska ledarskapet och rimliga förutsättningar för uppdraget.
Samtalsledare: Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare.