-
Hem
-
Om Nordiska Skolledarkongressen
- Program
- Utställare
-
Planera ditt besök
-
För utställare
- Anmälan
-
Anders Adlercreutz
Undervisningsminister Anders Adlercreutz leder undervisnings- och kulturministeriet och ansvarar för småbarnspedagogik, allmänbildande utbildning, yrkesutbildning och kyrkliga ärenden.
onsdag
Onsdag
18 mars
08:30 - 09:10
18 mars
08:30 - 09:10
Digitalisering – utmaningar och möjligheter inom utbildningssektorn
I Sverige pågår en intensiv debatt om skolans digitalisering och om skärmarnas plats i undervisningen. Har Finland lyckats hitta en gyllene medelväg?
Finland har en nationell strategi för att stärka AI-kompetensen och verka för en ansvarsfull användning av artificiell intelligens inom utbildningsväsendet. Detta har många efterlyst även i Sverige, där skolan lämnas utanför när regeringen utformar en nationell AI-strategi.
Samtidigt införde Finland från och med hösten 2025 ett mobilförbud under lektionstid i grundskolan, och många skolor har valt att begränsa användningen även under raster. Avsikten är att en mobilfri tillvaro ska främja elevernas koncentrationsförmåga och därmed inlärningen och skolresultaten.
Hur ska skolan hantera dessa till synes motstridiga uppdrag - att både utveckla digital kompetens och värna förmågan till eftertanke och koncentration?
Finlands undervisningsminister Anders Adlercreutz berättar om tankarna bakom den finska hållningen.
- Lokal:
- Kongresshallen
I Sverige pågår en intensiv debatt om skolans digitalisering och om skärmarnas plats i undervisningen. Har Finland lyckats hitta en gyllene medelväg?
Finland har en nationell strategi för att stärka AI-kompetensen och verka för en ansvarsfull användning av artificiell intelligens inom utbildningsväsendet. Detta har många efterlyst även i Sverige, där skolan lämnas utanför när regeringen utformar en nationell AI-strategi.
Samtidigt införde Finland från och med hösten 2025 ett mobilförbud under lektionstid i grundskolan, och många skolor har valt att begränsa användningen även under raster. Avsikten är att en mobilfri tillvaro ska främja elevernas koncentrationsförmåga och därmed inlärningen och skolresultaten.
Hur ska skolan hantera dessa till synes motstridiga uppdrag - att både utveckla digital kompetens och värna förmågan till eftertanke och koncentration?
Finlands undervisningsminister Anders Adlercreutz berättar om tankarna bakom den finska hållningen.