-
Hem
-
Om Nordiska Skolledarkongressen
- Program
- Utställare
-
Planera ditt besök
-
För utställare
- Anmälan
-
Linda Fälth
Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon är grundskollärare och specialpedagog med 20 års lärarerfarenhet. Linda undervisar nu på lärarutbildningarna och forskar om läs- och skrivinlärning, läs- och skrivsvårigheter och insatser för att främja läs- och skrivutveckling.
tisdag
Tisdag
17 mars
15:15 - 15:55
17 mars
15:15 - 15:55
2c. Så kan vi lyfta elevernas läsförmåga – i linje med den nya läroplanen
Hur kan vi organisera skolan så att fler elever lyckas med sin läs- och skrivutveckling? Den nya läroplanen och Läroplansutredningen tydliggör skolledarens ansvar att bygga en verksamhet som vilar på vetenskapliga rön och evidensbaserad undervisning.
Linda Fälth inleder med att belysa den grundläggande läs- och skrivinlärningen. Med utgångspunkt i aktuell forskning visar hon hur inlärningen fungerar i praktiken, sätter detta i relation till svenskämnet och läroplanen samt lyfter betydelsen av lärarnas val av metoder och arbetssätt. Här får du som rektor en tydlig bild av vilka förutsättningar du behöver skapa för att undervisningen ska lyckas.
Maria Heimer fördjupar samtalet genom att lyfta fram rektorns centrala roll i det läsfrämjande utvecklingsarbetet. Hon ger konkreta exempel på hur du kan organisera och leda arbetet kring läsning, med fokus på fritidshemmets roll, övergångar och den tidiga språkutvecklingen.
Medverkande: Linda Fälth, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och Maria Heimer, skolbibliotekarie och författare.
Hur kan vi organisera skolan så att fler elever lyckas med sin läs- och skrivutveckling? Den nya läroplanen och Läroplansutredningen tydliggör skolledarens ansvar att bygga en verksamhet som vilar på vetenskapliga rön och evidensbaserad undervisning.
Linda Fälth inleder med att belysa den grundläggande läs- och skrivinlärningen. Med utgångspunkt i aktuell forskning visar hon hur inlärningen fungerar i praktiken, sätter detta i relation till svenskämnet och läroplanen samt lyfter betydelsen av lärarnas val av metoder och arbetssätt. Här får du som rektor en tydlig bild av vilka förutsättningar du behöver skapa för att undervisningen ska lyckas.
Maria Heimer fördjupar samtalet genom att lyfta fram rektorns centrala roll i det läsfrämjande utvecklingsarbetet. Hon ger konkreta exempel på hur du kan organisera och leda arbetet kring läsning, med fokus på fritidshemmets roll, övergångar och den tidiga språkutvecklingen.
Medverkande: Linda Fälth, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och Maria Heimer, skolbibliotekarie och författare.