-
Hem
-
Om Nordiska Skolledarkongressen
- Program
- Utställare
-
Planera ditt besök
-
För utställare
- Anmälan
-
Ann-Charlotte Gavelin Rydman
Ann-Charlotte Gavelin Rydman är förbundsordförande Sveriges Skolledare.
tisdag
Tisdag
17 mars
10:00 - 10:10
17 mars
10:00 - 10:10
Välkommen till Nordiska Skolledarkongressen 2026!
Moderator för Nordiska Skolledarkongressen är Emma Leijnse, journalist och författare.
Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare och Henrik Edman, affärschef Svenska Mässan, hälsar välkommen.
- Lokal:
- Kongresshallen
Moderator för Nordiska Skolledarkongressen är Emma Leijnse, journalist och författare.
Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare och Henrik Edman, affärschef Svenska Mässan, hälsar välkommen.
Tisdag
17 mars
10:50 - 11:30
17 mars
10:50 - 11:30
Från utredning till verklighet – rektorns roll i skolans utveckling
Just nu presenteras många olika utredningar och reformförslag för skolan. Vad innebär alla dessa förändringar för elevernas lärande och för rektors möjligheter att leda och styra? Kommer förslagen faktiskt att leda till en bättre skola?
Här ges en samlad bild av utredningarnas innehåll och hur de i praktiken kan komma att påverka skolans verksamhet med särskild betoning på rektors uppdrag.
Rektorer står inför utmaningen att navigera i ett föränderligt landskap av styrdokument och riktlinjer. Hur kan man göra kloka prioriteringar utan att tappa långsiktigheten? Vilket handlingsutrymme finns - kan vissa delar väljas bort, eller kräver styrningen fullständig anpassning?
Panelen diskuterar detaljstyrningens konsekvenser och vilka förutsättningar rektorer faktiskt får för att hantera de förändringar som väntar.
Medverkande: Thomas Persson, utredare, Åsa Lundkvist, barn- och utbildningsdirektör i Västerås och utredare, Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare och Jonatan Lamy, ordförande Sveriges Elevkårer.
Samtalsledare: Emma Leijnse, författare och journalist på Sydsvenska Dagbladet som har profilerat sig som skol- och utbildningsreporter.
- Lokal:
- Kongresshallen
Just nu presenteras många olika utredningar och reformförslag för skolan. Vad innebär alla dessa förändringar för elevernas lärande och för rektors möjligheter att leda och styra? Kommer förslagen faktiskt att leda till en bättre skola?
Här ges en samlad bild av utredningarnas innehåll och hur de i praktiken kan komma att påverka skolans verksamhet med särskild betoning på rektors uppdrag.
Rektorer står inför utmaningen att navigera i ett föränderligt landskap av styrdokument och riktlinjer. Hur kan man göra kloka prioriteringar utan att tappa långsiktigheten? Vilket handlingsutrymme finns - kan vissa delar väljas bort, eller kräver styrningen fullständig anpassning?
Panelen diskuterar detaljstyrningens konsekvenser och vilka förutsättningar rektorer faktiskt får för att hantera de förändringar som väntar.
Medverkande: Thomas Persson, utredare, Åsa Lundkvist, barn- och utbildningsdirektör i Västerås och utredare, Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare och Jonatan Lamy, ordförande Sveriges Elevkårer.
Samtalsledare: Emma Leijnse, författare och journalist på Sydsvenska Dagbladet som har profilerat sig som skol- och utbildningsreporter.
Tisdag
17 mars
13:50 - 14:30
17 mars
13:50 - 14:30
1d. Förutsättningar för ett långsiktigt skolledarskap
Rektorers vilja att stanna i yrket påverkas starkt av arbetsmiljön. Hög arbetsbörda och brist på stöd ökar risken för avhopp, medan goda förutsättningar, professionellt stöd och möjlighet till utveckling skapar förutsättningar för ett hållbart skolledarskap. Ett långsiktigt och hållbart ledarskap handlar inte bara om att orka, utan om att kunna leda med balans, mening och engagemang över tid.
Seminariet belyser vilka faktorer som får rektorer att stanna eller lämna yrket, vilken roll professionsprogram och tidigare erfarenheter spelar, samt hur nya skolledare kan introduceras och stärkas i sitt uppdrag.
Medverkande: Tobias Richard, doktorand vid Umeå universitet, presenterar forskning om rektorsomsättning och visar hur arbetsmiljö, organisation och elevsammansättning påverkar hållbarheten i ledarskapet.
Marie-Hélène Ahnborg, särskild utredare, delar insikter från utredningen "Bättre förutsättningar för rektorerna inom skolväsendet (U 2024:03)". Hon lyfter fram förslag för att stärka rektorsrollen, med fokus på det pedagogiska ledarskapet och rimliga förutsättningar för uppdraget.
Samtalsledare: Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare.
Rektorers vilja att stanna i yrket påverkas starkt av arbetsmiljön. Hög arbetsbörda och brist på stöd ökar risken för avhopp, medan goda förutsättningar, professionellt stöd och möjlighet till utveckling skapar förutsättningar för ett hållbart skolledarskap. Ett långsiktigt och hållbart ledarskap handlar inte bara om att orka, utan om att kunna leda med balans, mening och engagemang över tid.
Seminariet belyser vilka faktorer som får rektorer att stanna eller lämna yrket, vilken roll professionsprogram och tidigare erfarenheter spelar, samt hur nya skolledare kan introduceras och stärkas i sitt uppdrag.
Medverkande: Tobias Richard, doktorand vid Umeå universitet, presenterar forskning om rektorsomsättning och visar hur arbetsmiljö, organisation och elevsammansättning påverkar hållbarheten i ledarskapet.
Marie-Hélène Ahnborg, särskild utredare, delar insikter från utredningen "Bättre förutsättningar för rektorerna inom skolväsendet (U 2024:03)". Hon lyfter fram förslag för att stärka rektorsrollen, med fokus på det pedagogiska ledarskapet och rimliga förutsättningar för uppdraget.
Samtalsledare: Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare.
onsdag
Onsdag
18 mars
15:05 - 15:10
18 mars
15:05 - 15:10
Avslutning
Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare sammanfattar och avslutar Nordiska Skolledarkongressen 2026.
- Lokal:
- Kongresshallen
Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande Sveriges Skolledare sammanfattar och avslutar Nordiska Skolledarkongressen 2026.