-
Hem
-
Om Nordiska Skolledarkongressen
- Program
- Utställare
-
Planera ditt besök
-
För utställare
- Anmälan
-
Maria Heimer
Maria Heimer är utbildad lärare och skolbibliotekarie och har varit verksam som utvecklingspedagog med fokus på språk-, läs- och skrivutveckling i förskola och skola. Hon har även arbetat med skolbiblioteksutveckling. Maria är idag verksam som författare, föreläsare och handledare. Hon har skrivit mer än 20 böcker och flertalet av dem handlar om läsning.
tisdag
Tisdag
17 mars
15:15 - 15:55
17 mars
15:15 - 15:55
2c. Så kan vi lyfta elevernas läsförmåga – i linje med den nya läroplanen
Hur kan vi organisera skolan så att fler elever lyckas med sin läs- och skrivutveckling? Den nya läroplanen och Läroplansutredningen tydliggör skolledarens ansvar att bygga en verksamhet som vilar på vetenskapliga rön och evidensbaserad undervisning.
Linda Fälth inleder med att belysa den grundläggande läs- och skrivinlärningen. Med utgångspunkt i aktuell forskning visar hon hur inlärningen fungerar i praktiken, sätter detta i relation till svenskämnet och läroplanen samt lyfter betydelsen av lärarnas val av metoder och arbetssätt. Här får du som rektor en tydlig bild av vilka förutsättningar du behöver skapa för att undervisningen ska lyckas.
Maria Heimer fördjupar samtalet genom att lyfta fram rektorns centrala roll i det läsfrämjande utvecklingsarbetet. Hon ger konkreta exempel på hur du kan organisera och leda arbetet kring läsning, med fokus på fritidshemmets roll, övergångar och den tidiga språkutvecklingen.
Medverkande: Linda Fälth, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och Maria Heimer, skolbibliotekarie och författare.
Hur kan vi organisera skolan så att fler elever lyckas med sin läs- och skrivutveckling? Den nya läroplanen och Läroplansutredningen tydliggör skolledarens ansvar att bygga en verksamhet som vilar på vetenskapliga rön och evidensbaserad undervisning.
Linda Fälth inleder med att belysa den grundläggande läs- och skrivinlärningen. Med utgångspunkt i aktuell forskning visar hon hur inlärningen fungerar i praktiken, sätter detta i relation till svenskämnet och läroplanen samt lyfter betydelsen av lärarnas val av metoder och arbetssätt. Här får du som rektor en tydlig bild av vilka förutsättningar du behöver skapa för att undervisningen ska lyckas.
Maria Heimer fördjupar samtalet genom att lyfta fram rektorns centrala roll i det läsfrämjande utvecklingsarbetet. Hon ger konkreta exempel på hur du kan organisera och leda arbetet kring läsning, med fokus på fritidshemmets roll, övergångar och den tidiga språkutvecklingen.
Medverkande: Linda Fälth, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och Maria Heimer, skolbibliotekarie och författare.