-
Hem
-
Om Nordiska Skolledarkongressen
- Program
- Utställare
-
Planera ditt besök
-
För utställare
- Anmälan
-
2c. Så kan vi lyfta elevernas läsförmåga – i linje med den nya läroplanen
Hur kan vi organisera skolan så att fler elever lyckas med sin läs- och skrivutveckling? Den nya läroplanen och Läroplansutredningen tydliggör skolledarens ansvar att bygga en verksamhet som vilar på vetenskapliga rön och evidensbaserad undervisning.
Linda Fälth inleder med att belysa den grundläggande läs- och skrivinlärningen. Med utgångspunkt i aktuell forskning visar hon hur inlärningen fungerar i praktiken, sätter detta i relation till svenskämnet och läroplanen samt lyfter betydelsen av lärarnas val av metoder och arbetssätt. Här får du som rektor en tydlig bild av vilka förutsättningar du behöver skapa för att undervisningen ska lyckas.
Maria Heimer fördjupar samtalet genom att lyfta fram rektorns centrala roll i det läsfrämjande utvecklingsarbetet. Hon ger konkreta exempel på hur du kan organisera och leda arbetet kring läsning, med fokus på fritidshemmets roll, övergångar och den tidiga språkutvecklingen.
Medverkande: Linda Fälth, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och Maria Heimer, skolbibliotekarie och författare.
Har du inget konto? Inga problem.
och ta del av alla fördelar.
Ett inlogg. Alla skärmar.
Mina sidor
Skapa ett konto på ”Mina sidor” för en personlig mässupplevelse! När du loggat in kan du enkelt spara dina favoritutställare och intressanta programpunkter som du inte vill missa under mässbesöket. Ett konto är helt kostnadsfritt.
Utställarservice Online >>
Är du utställare?
Då ska du gå vidare till Utställarservice Online. Där hittar du all praktisk information inför ditt deltagande. Logga in påUtställarservice Online >>
Ett inlogg. Alla skärmar.