-
Hem
-
Om Nordiska Skolledarkongressen
-
Planera ditt besök
-
För utställare
-
Jennifer Frostelid
Jennifer Frostelid är tidigare medlem i Tim Bergling Foundations ungdomsråd och har stor erfarenhet av egen psykisk ohälsa. Hon vill väcka tankar gällande potentiella varningssignaler och tecken på hur psykisk ohälsa kan yttra sig även när det inte syns. Jennifer arbetar aktivt inom området psykisk hälsa genom sin verksamhet “Rakt in i väggen”, som föreläsare hos TeamTilia och som Hjärnkollsambassadör.
onsdag
Onsdag
20 mars
11:45 - 12:30
20 mars
11:45 - 12:30
3a. Dansa för livet
Statistiken ser dyster ut vad gäller psykisk ohälsa bland unga. I genomsnitt tar tre unga personer sitt liv varje vecka och varannan svensk 15-åring lider idag av återkommande psykiska besvär. I WHO:s rekommendationer över samhällsinsatser för ungas psykiska hälsa framhålls särskilt en åtgärd: skolundervisning i psykisk hälsa.
Dansa för livet är ett projekt med syfte att bryta stigmat kring och förebygga psykisk ohälsa bland unga och minska antalet självmord. Att dansa tillsammans skapar gemenskap och en känsla av social inkludering. Det är också väl känt att medveten närvaro och stärkt kroppskännedom ökar välbefinnande. Vilka andra metoder finns att använda sig av för att leda en skola som främjar psykisk hälsa?
Medverkande: Erik Allard, gymnasielärare Polhemskolan Lund, Siri Helle, psykolog, Jennifer Frostelid, föreläsare inom psykisk ohälsa och Embla Persson, ordförande för Sveriges Elevkårer. Samtalet leds av Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation.
- Lokal:
- H1
Statistiken ser dyster ut vad gäller psykisk ohälsa bland unga. I genomsnitt tar tre unga personer sitt liv varje vecka och varannan svensk 15-åring lider idag av återkommande psykiska besvär. I WHO:s rekommendationer över samhällsinsatser för ungas psykiska hälsa framhålls särskilt en åtgärd: skolundervisning i psykisk hälsa.
Dansa för livet är ett projekt med syfte att bryta stigmat kring och förebygga psykisk ohälsa bland unga och minska antalet självmord. Att dansa tillsammans skapar gemenskap och en känsla av social inkludering. Det är också väl känt att medveten närvaro och stärkt kroppskännedom ökar välbefinnande. Vilka andra metoder finns att använda sig av för att leda en skola som främjar psykisk hälsa?
Medverkande: Erik Allard, gymnasielärare Polhemskolan Lund, Siri Helle, psykolog, Jennifer Frostelid, föreläsare inom psykisk ohälsa och Embla Persson, ordförande för Sveriges Elevkårer. Samtalet leds av Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation.