-
Hem
-
Om Nordiska Skolledarkongressen
-
Planera ditt besök
-
För utställare
-
Ann Pihlgren
Ann S. Pihlgren, fil.dr och forskningsledare vid Ignite Research Institute, har tidigare arbetat som lärare, rektor, förvaltningschef, kvalitetsutvecklare, lärarutbildare, skolpolitiker och studierektor vid Stockholms universitet. Ann har barns tänkande, språk och samspel och dess didaktiska konsekvenser som huvudsakligt forskningsintresse.
tisdag
Tisdag
19 mars
15:35 - 16:15
19 mars
15:35 - 16:15
2a. Att leda språkutveckling i förskola och skola
Språkutveckling har en särställning i förskolans och skolans läroplaner. Språket utgör grunden för tänkandet och påverkar såväl individens sociala förmåga och relationer som möjligheten till demokratiskt engagemang. Det är därför en grundläggande rättighet för barn och elever att få med sig en god språkutveckling. Men hur kan rektor säkerställa att undervisningen verkligen ger långsiktiga resultat?
Ann Pihlgren, filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute, går igenom vad som krävs av rektor för att språkutvecklingsprojekt ska bedrivas systematiskt och med uthållighet för att lyckas. Att leda framgångsrik språkutveckling innebär till exempel att välja de utvecklingsområden som faktiskt ger bestående resultat och göra språkutveckling till en del av det systematiska kvalitetsarbetet. Dessutom kan rektor behöva bearbeta de hinder och förutfattade meningar i verksamheten som annars kan påverka utvecklingen negativt.
- Lokal:
- G4
Språkutveckling har en särställning i förskolans och skolans läroplaner. Språket utgör grunden för tänkandet och påverkar såväl individens sociala förmåga och relationer som möjligheten till demokratiskt engagemang. Det är därför en grundläggande rättighet för barn och elever att få med sig en god språkutveckling. Men hur kan rektor säkerställa att undervisningen verkligen ger långsiktiga resultat?
Ann Pihlgren, filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute, går igenom vad som krävs av rektor för att språkutvecklingsprojekt ska bedrivas systematiskt och med uthållighet för att lyckas. Att leda framgångsrik språkutveckling innebär till exempel att välja de utvecklingsområden som faktiskt ger bestående resultat och göra språkutveckling till en del av det systematiska kvalitetsarbetet. Dessutom kan rektor behöva bearbeta de hinder och förutfattade meningar i verksamheten som annars kan påverka utvecklingen negativt.