-
Hem
-
Om Nordiska Skolledarkongressen
-
Planera ditt besök
-
För utställare
-
Alexandra Björnsson
Alexandra Björnsson har lång erfarenhet av att arbeta inom området psykisk hälsa. Hon arbetar idag som projektledare på Tim Bergling Foundation med fokus på skolan. Tim Bergling Foundation arbetar för ett samhälle där barn och unga mår bra, känner trygghet och framtidstro samt får möjlighet att nå sin fulla potential. Genom både egna projekt, till exempel inom skolan, och genom att stödja andra hjälporganisationer arbetar de med förebyggande insatser för ungas psykiska hälsa och välmående.
onsdag
Onsdag
20 mars
11:45 - 12:30
20 mars
11:45 - 12:30
3a. Dansa för livet
Statistiken ser dyster ut vad gäller psykisk ohälsa bland unga. I genomsnitt tar tre unga personer sitt liv varje vecka och varannan svensk 15-åring lider idag av återkommande psykiska besvär. I WHO:s rekommendationer över samhällsinsatser för ungas psykiska hälsa framhålls särskilt en åtgärd: skolundervisning i psykisk hälsa.
Dansa för livet är ett projekt med syfte att bryta stigmat kring och förebygga psykisk ohälsa bland unga och minska antalet självmord. Att dansa tillsammans skapar gemenskap och en känsla av social inkludering. Det är också väl känt att medveten närvaro och stärkt kroppskännedom ökar välbefinnande. Vilka andra metoder finns att använda sig av för att leda en skola som främjar psykisk hälsa?
Medverkande: Erik Allard, gymnasielärare Polhemskolan Lund, Siri Helle, psykolog, Jennifer Frostelid, föreläsare inom psykisk ohälsa och Embla Persson, ordförande för Sveriges Elevkårer. Samtalet leds av Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation.
- Lokal:
- H1
Statistiken ser dyster ut vad gäller psykisk ohälsa bland unga. I genomsnitt tar tre unga personer sitt liv varje vecka och varannan svensk 15-åring lider idag av återkommande psykiska besvär. I WHO:s rekommendationer över samhällsinsatser för ungas psykiska hälsa framhålls särskilt en åtgärd: skolundervisning i psykisk hälsa.
Dansa för livet är ett projekt med syfte att bryta stigmat kring och förebygga psykisk ohälsa bland unga och minska antalet självmord. Att dansa tillsammans skapar gemenskap och en känsla av social inkludering. Det är också väl känt att medveten närvaro och stärkt kroppskännedom ökar välbefinnande. Vilka andra metoder finns att använda sig av för att leda en skola som främjar psykisk hälsa?
Medverkande: Erik Allard, gymnasielärare Polhemskolan Lund, Siri Helle, psykolog, Jennifer Frostelid, föreläsare inom psykisk ohälsa och Embla Persson, ordförande för Sveriges Elevkårer. Samtalet leds av Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation.