-
Hem
-
Om Nordiska Skolledarkongressen
-
Planera ditt besök
-
För utställare
-
Daniel Nordholm
Daniel Nordholm är docent i Pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap vid Uppsala universitet. Han är också utbildningschef för Rektorsutbildningen på samma lärosäte. I sin forskning intresserar han sig bland annat för skolledares autonomi, identitet, skolförbättring och styrningsfrågor.
tisdag
Tisdag
19 mars
14:10 - 14:50
19 mars
14:10 - 14:50
1c. Rektors uppdrag nu och i framtiden
Hur behöver rektorsrollen utvecklas för att möta framtidens behov? Tre forskare diskuterar hur rektors uppdrag och roll ser ut idag och spanar in i framtiden. Vilken kompetens behöver rektor framgent och vad innebär detta för det kommande professionsprogrammet? Ledarskapet är viktigt för en väl fungerande förskola och skola, men hur mycket får rektor egentligen bestämma? Diskussionen tar sin utgångspunkt i pågående forskning om skolans målstyrning, skolledares upplevda handlingsutrymme, pedagogiska ledarskap och samspel med den lokala skolförvaltningsnivån.
Ta del av ett samtal om ledarskap, styrning och skolutveckling mellan Maria Jarl, universitetslektor i utbildningsvetenskap, Göteborgs universitet, Stina Jerdborg, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet, och Daniel Nordholm, docent i pedagogik, Uppsala universitet.
Samtalsledare: Mette Liljenberg, docent i pedagogik, Göteborgs universitet.
- Lokal:
- Kongresshallen
Hur behöver rektorsrollen utvecklas för att möta framtidens behov? Tre forskare diskuterar hur rektors uppdrag och roll ser ut idag och spanar in i framtiden. Vilken kompetens behöver rektor framgent och vad innebär detta för det kommande professionsprogrammet? Ledarskapet är viktigt för en väl fungerande förskola och skola, men hur mycket får rektor egentligen bestämma? Diskussionen tar sin utgångspunkt i pågående forskning om skolans målstyrning, skolledares upplevda handlingsutrymme, pedagogiska ledarskap och samspel med den lokala skolförvaltningsnivån.
Ta del av ett samtal om ledarskap, styrning och skolutveckling mellan Maria Jarl, universitetslektor i utbildningsvetenskap, Göteborgs universitet, Stina Jerdborg, universitetslektor i pedagogik, Göteborgs universitet, och Daniel Nordholm, docent i pedagogik, Uppsala universitet.
Samtalsledare: Mette Liljenberg, docent i pedagogik, Göteborgs universitet.