-
Hem
-
Om Nordiska Skolledarkongressen
-
Planera ditt besök
-
För utställare
-
2a. Att leda språkutveckling i förskola och skola
Språkutveckling har en särställning i förskolans och skolans läroplaner. Språket utgör grunden för tänkandet och påverkar såväl individens sociala förmåga och relationer som möjligheten till demokratiskt engagemang. Det är därför en grundläggande rättighet för barn och elever att få med sig en god språkutveckling. Men hur kan rektor säkerställa att undervisningen verkligen ger långsiktiga resultat?
Ann Pihlgren, filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute, går igenom vad som krävs av rektor för att språkutvecklingsprojekt ska bedrivas systematiskt och med uthållighet för att lyckas. Att leda framgångsrik språkutveckling innebär till exempel att välja de utvecklingsområden som faktiskt ger bestående resultat och göra språkutveckling till en del av det systematiska kvalitetsarbetet. Dessutom kan rektor behöva bearbeta de hinder och förutfattade meningar i verksamheten som annars kan påverka utvecklingen negativt.
Har du inget konto? Inga problem.
och ta del av alla fördelar.
Ett inlogg. Alla skärmar.
Mina sidor
Skapa ett konto på ”Mina sidor” för en personlig mässupplevelse! När du loggat in kan du enkelt spara dina favoritutställare och intressanta programpunkter som du inte vill missa under mässbesöket. Ett konto är helt kostnadsfritt.
Utställarservice Online >>
Är du utställare?
Då ska du gå vidare till Utställarservice Online. Där hittar du all praktisk information inför ditt deltagande. Logga in påUtställarservice Online >>
Ett inlogg. Alla skärmar.