-
Hem
-
Om Nordiska Skolledarkongressen
-
Planera ditt besök
-
För utställare
-
Henrik Hamilton
Henrik Hamilton är process- och projektledare på Ifous (Innovation, forskning och utveckling i förskola och skola) ett fristående forskningsinstitut vars syfte är att ge stöd i utvecklingen av en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Henrik har koordinerat och drivit många nationella FoU-program med förskolan som målgrupp. I samarbete med Uppdrag Psykisk Hälsa Stockholms län har han också tagit fram och lett en seminarieserie om samverkan för att främja psykisk hälsa i förskolan.
tisdag
Tisdag
19 mars
14:10 - 14:50
19 mars
14:10 - 14:50
1a. Vem ansvarar för våra barn?
Barn och unga med olika svårigheter eller som far illa på något sätt behöver rätt stöd så tidigt som möjligt. Detta kräver ibland samverkan mellan olika aktörer, som skola, hälso- och sjukvård, socialtjänst. Vad är förskolans och skolans uppdrag och vad säger skollagen om vilka skyldigheter som åligger förskola och skola. Vilket ansvar har övriga instanser?
Det kan ibland upplevas att mycket stort ansvar läggs på förskola och skola, och enskild lärare/rektor, att hantera komplexa situationer, utan att kompetensen för detta finns i skolan. Vad gör man om man inte räcker till i sin yrkesroll och hur hanterar man den samvetsstress uppstår när man vet att barn far illa?
Medverkande: Jeanette Kennerfalk, rektor förskolan Trollet, Kalmar, Maria Refors Legge, jurist och doktor i offentlig rätt, och Lisa Bengtsell, psykolog.
Samtalsledare: Henrik Hamilton, process- och projektledare, Ifous.
- Lokal:
- G3
Barn och unga med olika svårigheter eller som far illa på något sätt behöver rätt stöd så tidigt som möjligt. Detta kräver ibland samverkan mellan olika aktörer, som skola, hälso- och sjukvård, socialtjänst. Vad är förskolans och skolans uppdrag och vad säger skollagen om vilka skyldigheter som åligger förskola och skola. Vilket ansvar har övriga instanser?
Det kan ibland upplevas att mycket stort ansvar läggs på förskola och skola, och enskild lärare/rektor, att hantera komplexa situationer, utan att kompetensen för detta finns i skolan. Vad gör man om man inte räcker till i sin yrkesroll och hur hanterar man den samvetsstress uppstår när man vet att barn far illa?
Medverkande: Jeanette Kennerfalk, rektor förskolan Trollet, Kalmar, Maria Refors Legge, jurist och doktor i offentlig rätt, och Lisa Bengtsell, psykolog.
Samtalsledare: Henrik Hamilton, process- och projektledare, Ifous.
onsdag
Onsdag
20 mars
11:45 - 12:30
20 mars
11:45 - 12:30
3b. Berättelser som en ingång till svåra samtal
En osäker omvärld påverkar även barn och unga och kan väcka oro, vare sig det handlar om krig, klimathot, gängskjutningar eller en pressad ekonomisk situation. Hur talar vi med barnen om dessa saker? Författaren och illustratören Stina Wirsén har i flera böcker behandlat svåra och känsliga ämnen. Tillsammans med Hedí Fried skapade hon bilderboken "Historien om Bodri", ett vittnesmål från Förintelsen ur ett barns perspektiv, och i samarbete med Rädda Barnen har hon nu skrivit "Var är Sigges hemma?", en bok om när omsorgen sviktar. Med den här typen av berättelser kan vi hjälpa barn att sätta ord på sina känslor och uttrycka sina behov.
Stina Wirsén och Rädda Barnens psykolog Hanna Weyler Müller berättar om sitt samarbete och varför det är så viktigt att tala om det svåra och smärtsamma.
Samtalsledare: Henrik Hamilton, process- och projektledare, Ifous.
Stina Wirsén medverkar via länk.
- Lokal:
- G3
En osäker omvärld påverkar även barn och unga och kan väcka oro, vare sig det handlar om krig, klimathot, gängskjutningar eller en pressad ekonomisk situation. Hur talar vi med barnen om dessa saker? Författaren och illustratören Stina Wirsén har i flera böcker behandlat svåra och känsliga ämnen. Tillsammans med Hedí Fried skapade hon bilderboken "Historien om Bodri", ett vittnesmål från Förintelsen ur ett barns perspektiv, och i samarbete med Rädda Barnen har hon nu skrivit "Var är Sigges hemma?", en bok om när omsorgen sviktar. Med den här typen av berättelser kan vi hjälpa barn att sätta ord på sina känslor och uttrycka sina behov.
Stina Wirsén och Rädda Barnens psykolog Hanna Weyler Müller berättar om sitt samarbete och varför det är så viktigt att tala om det svåra och smärtsamma.
Samtalsledare: Henrik Hamilton, process- och projektledare, Ifous.
Stina Wirsén medverkar via länk.